Velkommen!

Velkommen til min lille blogg.
Her vil du finne det som surrer rundt i hodet mitt til enhver tid, i alle fall så lenge jeg oppdaterer den, noe som gjerne skjer daglig.

De eldste innleggene finner du nederst, begynn gjerne å lese der slik at du får det kronologisk.

Glem for all del ikke at du kan kommentere mine blogg-innlegg. :)

tirsdag 21. april 2009

Dynamisk hypotese

I forbindelse med at jeg går i ukentlig gruppe-terapi, så har det nå blitt utformet en dynamisk hypotese, noe som er en slags uttalelse fra meg om hvordan jeg er og hva mine problemer består i. Dette er en uttalelse som er forfattet av de terapeuter jeg er tilknyttet til i gruppeterapi-sammenheng og de har kommet frem til det etter samtaler med meg, både individuelt og i gruppa. Jeg har vært med på å utforme det endelige resultatet, og slik lyder da min dynamiske hypotese:

Som liten var jeg stille, trakk meg unna og var for meg selv.
Min eldre bror var det motsatte og fikk mye oppmerksomhet.
Jeg klarte ikke å si hva jeg følte, tror ikke jeg visste hva jeg følte heller eller hva jeg trengte.
Kanskje bidro det ordløse til at jeg nesten ikke husker noe fra barndommen.
Fra og med ungdomsskolen begynte jeg å skamme meg over å være den jeg er, jeg kjente meg verdiløs, at jeg ikke hadde noe å bidra med.
Jeg føler også i dag at jeg ikke er verdt andres tid og oppmerksomhet og havner på sidelinja igjen.
Når jeg mener noe i forhold til andre, er jeg redd for å såre dem. I stedet for å si det jeg mener, trekker jeg meg unna i ensomhet for å unngå ubehag og konflikt.
Jeg har samlet en klump av følelser inni meg og kjenner meg samtidig tom.
Inni meg er det mye tristhet, sårhet og sinne, men også en sterk vilje og et savn etter noe godt.

Jeg vil i gruppeterapi ta sjansen på å si det jeg mener og fortelle åpent om hva jeg føler, selv om jeg etterpå lett føler at jeg har dummet meg ut.
Ved å holde ut skamfølelsen som alltid kommer i slike situasjoner, vil jeg i gruppen gradvis erfare hvem jeg er under skamfølelsen.
Jeg ønsker å oppdage det verdifulle jeg har å bidra med til fellesskapet med andre og på denne måten strekke meg mot det gode som jeg savner og mot en større tro på meg selv.




Ja, sånn er det med den saken, så får vi se om det vil hjelpe på sikt, selv om trua absolutt ikke er til stede nå.

Kommenter gjerne dersom du har et syn på saken.

1 kommentar:

Inka sa...

Som jeg har sagt på mobil så er det vanskelig, men jeg synes det er veldig flott at du greier å gå og være med på disse gruppetimene.
Jeg er fast bestemt på at det gjør godt å få ut litt ovenfor andre mennesker. Du er jo ganske flink til å skrive her i bloggen.. og det er jeg veldig glad for så jeg får anledning til å høre litt om hvordan du tenker og føler og hvordan ting går :)
En del stand by er det nok, men jeg kan se fremgang også.

I perioder så tror jeg du også ser at det er noen lyspunkt?